Kender du LinkedIn

Kender du LinkedIn?

Jeg vil gerne fortælle dig lidt om det

LinkedIn er det man kalder et erhvervsorienteret socialt netværk, som så dagens lys i maj måned 2003. I dag har 1.8 millioner danskere en profil på LinkedIn, og det skønnes at 36% af de private virksomheder søgte deres nye medarbejder på LinkedIn, sidst de skulle ansætte.

Der er mange måder, man kan anvende LinkedIn på, og her vil jeg fokusere på, hvordan du kan gøre din profil attraktiv i forbindelse med jobsøgning.

LinkedIn på mac

Gør dig attraktiv og udfyld din profil

Det første du skal gøre, når du kommer på LinkedIn, er at udfylde din profil. Når du udfylder din profil, så vil jeg anbefale, at du overvejer følgende:

Er det relevant?

Det kan være et job, du havde for mange år siden, der ikke er relevant for det job du ønsker at søge. For mit eget vedkommende, så er det for eksempel længe siden jeg sidst havde fuldtidsjob som lærer, og jeg har ingen planer om at søge et lærer job. Det skaber flow i mit CV at mine lærerjob er nævnt, men det er ikke disse job jeg fremhæver.

Er du attraktiv?

Dit indhold på din profil skal indeholde information om, hvad dine primære kompetencer er, og hvorfor det netop er dig, de skal vælge som deres kommende kollega. Her vil det være oplagt at fremhæve de kompetencer, der matcher det job, du gerne vil have. For mit eget vedkommende vil det for eksempel være dumt at fremhæve, at jeg er uddannet tysklærer, da jeg ikke har planer om at undervise i tysk. Men meget gerne vil tilbyde coaching, så her er det selvfølgelig det, jeg skal fremhæve.

Er din profil indbydende?

Et godt sted at starte er dit profilbillede. Brug et smilende billede med en neutral baggrund. Virk indbydende, og vælg et billede der matcher det job du søger.

Når du har disse tre ting på plads, så er du kommet godt fra start, og du kan begynde at networke. Så nu skal du have gang i nogle aktiviteter, så du kan blive synlig på LinkedIn.

Do’s and don’ts på LinkedIn

Der er en række uskrevne regler for do’s and don’ts på LinkedIn. Jeg vil lige gennemgå de vigtigste her.

Don’ts

LinkedIn er en socialplatform primært rettet mod erhvervslivet. Så hvis du har en ydelse du gerne vil sælge, så pas på med at være for sælgende. Og det er heller ikke her, du skal dele feriebilleder eller opslå platte vittigheder.

Do’s

Du må imidlertid gerne iscenesæt dig selv om ekspert, og der er flere måder, du kan gøre det på. Først og fremmest kan du hjælpe, hvor du ser en mulighed. Søger folk hjælp til et decideret spørgsmål – eksempelvis inspiration til undervisning, kan du komme med dit input der.

En anden måde er at blive LinkedIn Plus medlem. Her har du mulighed for at blogge og komme med gode tips. Ikke nok med at du får en online blog, der bliver også sendt en besked ud til hele dit netværk om, at du har lavet et blogindlæg. Derved opnår du en stor synlighed, og hvis dine kontakter også deler og ”syntes godt” om dine opslag, så når du langt ud.

Det er altså helt ok, at dele relevante opdateringer, som du tænker kan være interessante for dine kontakter.

LinkedIn net

3 ekstra tips til dig, der gerne vil bruge LinkedIn professionelt

Hvis du gerne vil være synlig på LinkedIn og fremstå som en ekspert indenfor dit felt, så er der lige lidt ekstra her:

  • Vær omhyggelig med din overskrift. Hvis jeg ville undervise igen, så kunne jeg f.eks skrive: ”Ekspert i undervisning af unge i alderen 10-15 i fagene idræt og tysk” Hvilket ikke længere er passende, men det var mine fag dengang jeg startede med at undervise. Du har her 120 tegn at gøre med. Udnyt dem og oplev en markant forøgelse i antallet af personer, der kontakter dig.
  • Præsenter dig selv når du tilføjer folk til dit netværk. Fremfor den standard besked der står på LinkedIn, så præsenter dig selv og fortæl hvorfor du gerne vil ”linke” med vedkommende. Ofte giver det en lille dialog, og det vil efterfølgende være nemmere at skrive igen, når du evt. skulle få brug for vedkommende.
  • Vis dine resultater frem. På LinkedIn er det ok at fremhæve dine resultater, og en fremtidig arbejdsgiver er interesseret i medarbejdere, der kan skabe resultater. Så har du nogle succeser fra tidligere arbejdspladser, så vis dem frem og fortæl, hvordan du gjorde.

Du er velkommen til at linke op med mig på LinkedIn. Du finder mig her

Og hvis du vil have hjælp til forbedring af din LinkedIn profil, så er du velkommen til at kontakte mig, og så ser vi på, hvordan jeg bedst muligt kan hjælpe dig videre på LinkedIn.

Og hvis du slet ikke er oprettet på LinkedIn endnu, så afholder jeg også kurser for begyndere. Det kan du læser mere om her: Workshop for grupper

Jeg tilbyder også VIP 1:1 workshop kun for dig. Den kan du læse mere om her: VIP 1:1 workshop

Kender du SMART modellen?

Har du lavet dig et smart mål?

SMART er et ret kendt coachingværktøj som bruges til at sætte konkrete og realiserbare mål.

Nogen mennesker er gode til at motivere sig selv, og for andre kan det være en svær og uoverskuelig opgave. Når du sætter mål op for dig selv, så vær opmærksom på, om du er 100% ærlig overfor dig selv. Nogen gange er det nemlig både nemmere og mere komfortabelt ikke at være det.

SMART modellen

SMART er en sammentrækning af 5 ord, der beskriver faserne i SMART modellen.

1.    Specifikt – hvad er det helt nøjagtigt, du vil opnå?

·      hvad er det helt præcist, du ønsker at nå?

2.    Målbart – hvornår er du i mål?

·      Er det en bestemt dato? – eller er det en viden, eller?

3.    Attraktivt – Hvorfor vil du gerne dette?

·      Hvad får du ud af det? – hvorfor skal du gøre det?

4.    Realistisk – har du de ressourcer, der skal til for at du kan nå målet?

·      Er det muligt? Har du tiden, evnerne muligheden?

5.    Tidsbestemt – hvornår har du nået målet?

·      Opsæt evt et delmål

Sådan arbejder du med SMART modellen

Ideen er, at du arbejder målrettet med det, du ønsker at opnå. Og vær opmærksom på, om du er 100% ærlig overfor dig selv. Nogen gange er det nemlig både nemmere og mere komfortabelt ikke at være det J

Det er vigtigt at du sætter tid af til den kommende øvelse. Lav dig en kop kaffe – eller te og sæt dig et rart sted,  hvor du kan sidde uforstyrret i de næste 30 minutter.

God fornøjelse i arbejdet med at sætte konkrete realiserbare mål.

1. Helt specifikt – hvad vil du?

Du starter med at sætte dig et specifikt mål, og det er væsentligt, at det er positivt formuleret. Det er unægteligt mere tillokkende at gå efter et positivt opstillet mål – end et mål som handler om noget, du vil undgå. Ligesom det er nemmere at få det opfyldt f.eks. fra ledelsens side, når du har formuleret, hvad det er, du gerne vil.

Det kan f.eks være: ”Jeg vil gerne have flere timer i indskolingen”.

Det er mere målrettet og væsentligt nemmere at nå end det modsatte, som kan være ”Jeg vil ikke undervise 5 klasse”.

2. Hvordan gør du målet målbart?

Målet skal være målbart. Du skal klart kunne vide, hvornår dit mål er nået. I forhold til ovenstående, så vil målet ”Jeg vil gerne have flere timer i indskolingen” ikke være konkret nok. For hvornår er målet nået? Får du en time mere, end du har i dag – så har du fået flere timer – men er det nok?

Derfor skal du nu overveje, hvad det helt konkret er, du ønsker. Igen i forhold til ovenstående – hvor mange timer skal du have, for at du er tilfreds? Er det 5 timer i indskolingen, er det 10, eller 15 der skal til? Og hvornår skal det være opnået – er det i det kommende skoleår – eller er det om 5 år?

3. Hvorfor er det attraktivt?

Hvad vil det betyde for dig, når du når dit mål? Brug lidt tid på at overveje hvad det vil betyde for dig i hverdagen, når dit mål er opnået? Hvorfor er det, at du gerne vil undervise i indskolingen? Er det aldersgruppen du trives med? Er det det faglige niveau – eller er det indskolingsteamet, du gerne vil være en del af?

4. Er det realistisk?

Og så skal du gøre dig det klart, om det er et realistisk mål. Har du f.eks. de faglige forudsætninger der skal til? Har du de rette linjefag? Og er det nogle fag, som de mangler i indskolingen? Nogen gange kan det være udefra kommende faktorer der spiller ind – det kan f.eks. være at teamet i forvejen har mange af de kompetencer som du også besidder, og det vil først være muligt for dig, når der er en anden der forsvinder fra teamet. Og andre gange kan det være faktorer du har indflydelse på f.eks. via efteruddannelse.

5. Tidsbestemt – hvornår er målet opnået?

Og sidst men ikke mindst, så er det vigtigt, at det er tidsbestemt. Hvornår har du nået målet – og skal der måske opsættes et delmål, så du har nogle små sejre du kan fejre undervejs.

Når du har gennemgået alle 5 trin i SMART modellen, og du er nået dertil, hvor du har et klart og tydelig mål, for hvad du gerne vil, så er det også meget nemmere at nå målet.

Så er målet sat, nu skal du i gang med at have udfærdiget en plan for at nå det. Hvornår går du i gang? Hvad gør du f.eks. inden for de næste 24 timer? Den næste uge – måned?

Nogen mål er nemmere at nå end andre.  Det handler ofte om enten hvor overkommeligt målet er eller hvor attraktivt det er. Har du et stort mål, så kan det anbefales at det brydes op i mindre delmål. Du opnår hurtigere følelsen at af være på vej i mål, når du undervejs til målet kan se at du opnår dine delmål undervejs.

HUSK at fejre dine mål

Fejring af mål

Sidst men ikke mindst. HUSK at du skal fejre dine mål – og det gælder såvel dine delmål som det store finalemål.

Hvis du har spørgsmål eller kommentarer, så er du som altid velkommen til at kontakte mig, du kan eventuelt skrive til mig lige her bente@nlp-potentiale.dk

Kærlig hilsen

Bente